Matthias GruenewaldPowrót
Chrystusa do życia po śmierci |
|
|
|
'Powrót Chrystusa po śmierci' dokonuje się każdego dnia, kiedy ludzie odczytują ponownie historię Nowego Testamentu. Postać Chrystusa pokazana jest wśród sugestywnego przepływania linii z prawa na lewo i z lewa na prawo.
Potem widzimy odsłoniętą skaleczoną pierś i z lewej żółty pas - to współczucie , które domaga się wyjaśnienia: 'Dlaczego ?'. Ponownie zostaje postawione pytanie, zostaje wyrażone oburzenie nawet jak w tekście NT. Wyjaśnieniem maja być kolejne szczegóły historii ale one tylko przysłaniają , zamiast odkrywać - tkanina zakrywa resztę ciała z prawa na lewo. Tkanina zabarwia się na czerwono, bo historia staje się coraz bardziej krwawa i okrutna. Kolejne akty litości i oburzenia przykrywa kolejne, większe okrucieństwo, potęgując wrażenie chaosu, braku moralnego porządku. W kolejnych odsłonach dobro jest przywoływane i tłumione natychmiast kolejnym okrucieństwem. Poniżej, w ruchu przeciwnym, z lewa na prawo, opada duży fragment tkaniny już z dominującą czerwienią. W dwóch miękkich, naprzemiennych ruchach, przypominających ruch opadającego swobodnie liścia, następuje przejście od żółtego do czerwonego. Historia swobodnie ześlizguje się w zbrodnię. Niespostrzeżenie dla czytelnika miła opowieść o 'świętej rodzinie' kończy się cierpieniem i śmiercią. Zgasło światło dobra, zapadł mrok. I z tego mroku wytryska strumień błędnego zrozumienia: 'Nie warto być dobrym.' Z prawej strony widzimy ciemną, prawie czarną tkaninę, która spływa w dół i tam, gdzie staje się jasna, oślepia tym światłem ludzi, poraża ich. Padają bez sił, bo dotąd dobro istniało, a oni z niego czerpali siły, teraz zwątpili w sens dobra i utracili siły. Zostali pokonani. Obraz odkrywa przed nami moc porażająca Chrystusa, a ściśle tekstu Nowego Testamentu.
|